Wnioski o zapewnienie dostępności

Żądanie zapewnienia dostępności
1) Dostępność architektoniczna lub informacyjno-komunikacyjna

Zgodnie z ustawą z dnia 19 lipca 2019r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, każdy bez konieczności wskazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chodzieży o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej oraz złożyć wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej.

Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:

  1. dane do kontaktu z wnioskodawcą,
  2. wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnymi,
  3. wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
  4. wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

Wzór wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej do pobrania poniżej – załącznik nr 1

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chodzieży udzieli odpowiedzi na wniosek w ciągu 14 dni od dnia jego złożenia.

Gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, PCPR w Chodzieży niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności i wskazuje zapewnienie dostępności w sposób alternatywny.

W przypadku niezapewnienia dostępności, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności. Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni, zgodnie z zapisami art. 32 ustawy o zapewnieniu dostępności.

2) Dostępność cyfrowa

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 82), każdy ma prawo wystąpić do podmiotu publicznego z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej albo o jego udostępnienie za pomocą alternatywnego sposobu dostępu.

Wniosek (żądanie) o zapewnienie dostępności powinien zawierać:

  1. dane do kontaktu z wnioskodawcą,
  2. wskazanie strony internetowej lub elementu strony internetowej, które mają być dostępne,
  3. wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą,
  4. wskazanie alternatywnego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chodzieży udzieli odpowiedzi na żądanie nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chodzieży odmówi zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony internetowej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.

W przypadku gdy Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chodzieży nie będzie w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej zgodnie z żądaniem, niezwłocznie powiadomi osobę występującą z żądaniem o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i zapewni alternatywny sposób dostępu do tego elementu.

W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub wskazanego elementu strony internetowej wskazanych w żądaniu albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, osoba ta ma prawo złożenia do Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chodzieży skargi. Do rozpatrywania skargi w sprawach zapewnienia dostępności cyfrowej stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2022r. poz. 2000 ze zm.)

Wzór wniosku (żądania) o zapewnienie dostępności cyfrowej do pobrania poniżej – załącznik nr 2

3) Osoby niesłyszące oraz mające trudności w komunikowaniu się (zwane dalej „osobami uprawnionymi”) w celu załatwienia sprawy w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Chodzieży (PCPR), mogą skorzystać z pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza przewodnika.
Osoby uprawnione zobowiązane są zgłosić zamiar korzystania z usług tłumacza języka migowego, ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej na 3 dni robocze przed planowaną wizytą w PCPR, kontaktując się z pracownikiem PCPR, za pomocą:
• telefon: 67 28 11 670
• e-mail: pcprchodziez@idsl.pl
• drogą pocztową na adres: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chodzieży, ul. Wiosny Ludów 14A, 64-800 Chodzież
podając datę oraz godzinę wizyty w Urzędzie oraz sposób przekazania informacji zwrotnej.
Po otrzymaniu zgłoszenia PCPR zapewni pomoc tłumacza języka migowego w terminie wyznaczonym przez osobę uprawnioną. W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia przekazana zostanie informacja o niemożliwości załatwienia sprawy w terminie wskazanym, z wyznaczeniem możliwego terminu realizacji świadczenie lub wskazaniem na inną formę jego realizacji.
Usługa tłumacza języka migowego jest bezpłatna dla osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2023r., poz. 100 ze zm.)
Osoba uprawniona ma także prawo do skorzystania w celu załatwienia sprawy w PCPR, z pomocy wybranej przez siebie osoby, w celu ułatwienia porozumienia się z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu sprawy (wybrana osoba powinna mieć ukończone 16 lat). Wzór wniosku (żądania) o zapewnienie tłumacza języka migowego lub tłumacza przewodnika do pobrania poniżej – załącznik nr 3

Wnioski o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej oraz o zapewnienie usług tłumacza języka migowego lub tłumacza przewodnika można:
• złożyć osobiście w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Chodzieży;
• wysłać pocztą na adres: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Chodzieży, ul. Wiosny Ludów 14A, 64-800 Chodzież;

Menu Witryny